zondag 27 januari 2019

Een verjaardag wordt een rekenles


De lunch-room – zoals de jongens het noemen- is vandaag versierd met slingers. Femke is in de weer met ballonnen van een b-merk. Ze lijken niet opgeblazen te willen worden en er blijken gaatjes in te zitten. Wel hebben ze vrolijke kleuren, voor de nodige feestvreugde. Steven komt binnengestapt, de Jarige Job van vandaag. Hij somt meteen op wat hij vanmorgen allemaal gekregen heeft
Tijdens de lunch krijgen we het over leeftijden. Steven is nu 8 ("Echt 8 want ik ben 's morgens om 6 uur al geboren", zo zegt hij). Andre is nog 7. In maart, de 15e, is hij jarig. Hoeveel weken schelen zij? We tellen samen hoeveel dagen er tussen hun verjaardagen zitten en hoe we dat om kunnen zetten in weken. Er komt het nodige rekenwerk aan te pas, en ook die lastige tafels. We hebben Daan's hulp hard nodig om vast te kunnen stellen dat ze 7 weken en 1 dag schelen. ‘Toen Steven een baby was van 7 weken werd Andre geboren’, dat spreekt tot de verbeelding zie ik aan de gezichten van de beide jongens.
De rekenles gaat verder: ‘Femke is over 10 jaar 34, hoe oud is ze nu?’. Het lukt ze alle drie niet om daar het juiste antwoord op te geven. Wanneer wij vragen hoe oud ik 10 jaar geleden was weet Daan uit te rekenen dat ik toen 29 was. En als we hem vragen hoe oud hij was, 10 jaar geleden, zegt hij verrukt: 0!
Daan vertelt vertederd over hoe hij was als klein kindje. ‘Ik zei steeds tegen iedereen "ik krijg Stez, ik krijg Stez", dus toen had ik eigenlijk al de naam verklapt, want iedereen dacht, wat zegt hij nou toch?’
We krijgen het over de tijd waarin ze een broertje kregen, Andre en Daan. Andre weet het nog goed, toen zijn broertje Jan geboren werd. Ook Daan kan het zich nog herinneren, toen Steven kwam. ‘Ik heb dat nooit meegemaakt’, stelt Steven hardop vast, ‘maar heel misschien krijgen we nog een zusje’.
Rekenen in het luchtledige is moeilijk. We zouden met de jongens een verjaardagskalender kunnen maken. Eentje waarbij alle maanden bij elkaar te zien zijn zodat het verloop van een jaar inzichtelijk wordt. Ook een getallenlijn (van 0-100) en een tafelplankje (tafels van 1 t/m 12) zouden een goede aanwinst zijn. Leuk om dit samen met de jongens te maken in de werkplaats.