De lunch-room –
zoals de jongens het noemen- is vandaag versierd met slingers. Femke
is in de weer met ballonnen van een b-merk. Ze lijken niet opgeblazen
te willen worden en er blijken gaatjes in te zitten. Wel hebben ze
vrolijke kleuren, voor de nodige feestvreugde. Steven komt
binnengestapt, de Jarige Job van vandaag. Hij somt meteen op wat hij
vanmorgen allemaal gekregen heeft
Tijdens de lunch
krijgen we het over leeftijden. Steven is nu 8 ("Echt 8 want ik ben 's
morgens om 6 uur al geboren", zo zegt hij). Andre is nog 7. In maart,
de 15e, is hij jarig. Hoeveel weken schelen zij? We tellen
samen hoeveel dagen er tussen hun verjaardagen zitten en hoe we dat
om kunnen zetten in weken. Er komt het nodige rekenwerk aan te pas, en
ook die lastige tafels. We hebben Daan's hulp hard nodig om vast te
kunnen stellen dat ze 7 weken en 1 dag schelen. ‘Toen Steven een baby
was van 7 weken werd Andre geboren’, dat spreekt tot de
verbeelding zie ik aan de gezichten van de beide jongens.
De rekenles gaat
verder: ‘Femke is over 10 jaar 34, hoe oud is ze nu?’. Het lukt ze
alle drie niet om daar het juiste antwoord op te geven. Wanneer wij
vragen hoe oud ik 10 jaar geleden was weet Daan uit te rekenen dat
ik toen 29 was. En als we hem vragen hoe oud hij was, 10 jaar
geleden, zegt hij verrukt: 0!
Daan vertelt
vertederd over hoe hij was als klein kindje. ‘Ik zei steeds tegen
iedereen "ik krijg Stez, ik krijg Stez", dus toen had ik eigenlijk al de
naam verklapt, want iedereen dacht, wat zegt hij nou toch?’
We krijgen het
over de tijd waarin ze een broertje kregen, Andre en Daan. Andre
weet het nog goed, toen zijn broertje Jan geboren werd. Ook Daan kan het zich nog herinneren, toen Steven kwam. ‘Ik heb dat
nooit meegemaakt’, stelt Steven hardop vast, ‘maar heel misschien
krijgen we nog een zusje’.
Rekenen in het
luchtledige is moeilijk. We zouden met de jongens een
verjaardagskalender kunnen maken. Eentje waarbij alle maanden bij
elkaar te zien zijn zodat het verloop van een jaar inzichtelijk
wordt. Ook een getallenlijn (van 0-100) en een tafelplankje (tafels
van 1 t/m 12) zouden een goede aanwinst zijn. Leuk om dit samen met
de jongens te maken in de werkplaats.